mrt 27, 2020 | Algemeen, Digitale Generatie, Do it yourself, Facebook, Instagram, Mindset, Nieuwsflits, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Supersnel Instagram en Facebook posts inplannen
Facebook Studio voor Makers
Social Media is te gek, vooral als je veel mensen kunt bereiken op een zo efficiënt mogelijke manier. Stel je wilt zelf supersnel Instagram en Facebook posts inplannen; maak dan gebruik van Facebook Studio voor Makers. Studio voor Makers is een ingebouwde software tool in Facebook en is pas bijgewerkt. Het bevat te gekke functies waardoor elke pagina beheerder sneller kan werken en dus veel tijd kan besparen. Tevens geeft deze tool jou direct meer inzicht. So… handig!
Wat is Studio voor Makers?
Studio voor Makers is dus van Facebook. Omdat Facebook Instagram heeft overgenomen, kun je ook jouw (zakelijke) Instagram snel beheren via dezelfde tool. Ondanks Facebook terrein verliest onder jongere gebruikers, blijft het winnen op het gebied van innovativiteit als het gaat om (gratis) tools die zij aanbieden aan pagina beheerders. Facebook blijft elk ander Social Media Kanaal net elke keer een stapje voor. Nu ook met de eigen software Studio voor Makers (of Creator Studio voor de Engelstalige gebruikers).
Wat kun je met Facebook Studio voor Makers?
Met Facebook Studio voor Makers kun je supersnel Instagram en Facebook posts tegelijk inplannen, statistieken bekijken en een contentkalender maken. Als je meerdere pagina’s beheert op Facebook en meerdere accounts op Instagram, kun je snel wisselen tussen de accounts. Het is een gratis programma dus ook dat is in je voordeel ?.
Bekijk hier de video tutorial om ook zelf snel aan de slag te gaan met Studio voor Makers en subscribe op het So! YouTube kanaal.
So! Contact
Heb je een vraag over Facebook Studio voor Makers? Of ben je op zoek naar meer slimme Social Media Management tools; bekijk dan deze tutorial. Hier vergelijken we meerdere Social Media tools.
Heb je een andere vraag? Neem dan gerust contact op.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
mrt 6, 2020 | Algemeen, Content marketing, Digitale Generatie, Do it yourself, Ecommerce, Facebook, Instagram, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Nieuwe data Opleiding Social Media Manager bekend!
Wil jij meer leren over Social Media Marketing? Of zit je misschien zelfs te overwegen zelfstandig te gaan op het gebied van Social Media? Dan is de opleiding Social Media Manager iets voor jou ☺️. In vier weken en een bonusweek leer jij meer over Social Media Strategie, online channels, content creatie & tools, story marketing, social media analytics. Tevens wordt er aandacht gegeven aan ‘Paid Media’; het adverteren op Social Media via Facebook en Instagram.
Voor wie is de opleiding Social Media Manager?
De cursus Social Media Manager is voor iedereen die;
- meer wil leren over Social Media Marketing
- vanuit de juiste strategie, basis, aan de slag wil met Social Media
- meer wil leren over Social Media modellen én praktische tips wil
- een eigen Social Media plan wil opzetten, van A tot en met Z
- geïnspireerd wilt worden om gerichter met Social Media aan de slag te gaan.
Nieuwe cursus data – offline
De eerst volgende cursus start op 7, 14 , 28 mei, 4 en 11 juni 2020. De cursus wordt gegeven in Goes, Zeeland. De flyer kun je hier downloaden.
Digitale variant
Wil je direct aan de slag als Social Media Manager? De cursus is nu ook digitaal! Zo kun je vandaag nog starten. De cursus bestaat uit meer dan tien videomodules. Tevens ga je na elke module naar jouw eigen account waarin je een gedeelte van het Social Media plan invult. Na elke module bouw je verder aan jouw zakelijke Social Media plan. Aan het eind van de cursus heb een eigen digitale strategie én alles meteen op ‘papier’ staan. Je kunt de Social Media plan-generator zo vaak gebruiken als je wilt.
Ga hier naar de online cursus Social Media Manager.
Social Media Ondernemer worden
Wil je je eigen Social Media bureau starten? Je laten inhuren als Social Media Manager? Dan is de variant ‘Social Media Ondernemer’ iets voor jou. In dit programma bouwen we samen jouw bedrijf op, op het gebied van digitale marketing. We gaan aan de slag met een businessmodel wat bij jou past en gaan stap voor stap jouw bedrijf vormgeven. Dit programma is geschikt voor iedereen met de juiste drive en ambitie!
Ga hier naar het programma ‘Social Media Ondernemer’ van So-MC.
So! Vrijblijvende intake
Wil je een vrijblijvend gesprek om te kijken of deze cursus en-/of programma jou past? Uiteraard kan dat, neem dan contact op.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jun 22, 2019 | Algemeen, Apps, Digital Natives, Digitale Generatie, Do it yourself, Ecommerce, Facebook, Facebook Messenger, Nieuwsflits, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Maak kennis met Calibra; jouw nieuwe Social Wallet
Facebook komt met haar eigen digitale munt; ‘de Libra’. De Libra wordt een digitale betaaleenheid waar elke consument in 2020 snel via Facebook, Messenger, (Instagram) en WhatsApp mee kan gaan betalen. Hoe gaat Libra werken in de praktijk? En hoe zit het met privacy? En wat is Calibra? Lees hier meer over de nieuwe ‘cryptocurrency’ van Facebook!
1. Wat is het verschil tussen Libra en Calibra?
Libra is de ‘digitale’ munt die Facebook gaat lanceren in 2020. Calibra is de digitale portemonnee, de ‘social wallet’. Het kan dus zomaar zo zijn dat je in 2020 vraagt; hoeveel Libra heb jij je Calibra? De visie is dat Calibra een zelfstandige financiële instelling waarmee ze eigenlijk de rol gaan vervullen van een bank en-/of creditcardmaatschappij.
2. Waarom doet Facebook dit?
De visie van Facebook is om een nieuwe currency te ontwikkelen die meerdere mensen op economisch vlak kan helpen, wereldwijd. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle volwassenen geen actieve bankrekening heeft (met name in ontwikkelingslanden). Dit is de maatschappelijke reden. Facebook wil met deze eigen methode een nieuwe ‘social wallet’ op de markt brengen die lage kosten heeft, vele doelgroepen kan bereiken en weggaat van traditionele, bancaire, systemen.

3. Wat zijn de voor- & nadelen voor de gebruikers?
De voordelen zijn:
- Supersnel geld overmaken; even dat etentje overmaken naar je partner via jouw social media wallet;
- Goedkoop; Facebooks heeft de ambitie om de fees laag te houden ten opzichte van traditionele financiële instellingen; de consument kan hier zeker baat bij hebben;
- Makkelijk; consumenten hebben straks geen pinpas meer nodig. In een latere fase gaan ook bedrijven aansluiten. Straks kun je dus razendsnel je treinticket, koffie e.d. kopen via jouw Social Media account;
- Stabiel; Facebook wil met Libra een stabiele munteenheid gaan lanceren;
- Bereikbaarheid & Service; 24/7/365 service via je Facebook Messenger.

De nadelen zitten hem vooral in de vragen, imago, omtrent privacy. Ondanks dat Facebook, WhatsApp en Instagram de meest gebruikte communicatiekanalen zijn (wereldwijd), kampt het met haar imago op het gebied van privacy onder sommige doelgroepen. Je ziet bij de aankondiging van Libra en Calibra dan ook meteen dat sommige journalisten, mensen uit de online media en ook gewone consumenten vraagtekens zetten of het slim is dat een mediagigant als Facebook zich nu gaat uitbreiden tot financieel instituut. Dit brengt ons meteen naar punt vier ?.
4. Hoe veilig is Calibra?
Facebooks Calibra gebruikt dezelfde security als banken en creditcardmaatschappijen. Als jij straks een Calibra account aanmaakt dien je in te loggen met DigiD (in ons geval).
De grote vraag blijft; hoe gaat Calibra om met jouw financiële gegevens? Calibra zegt nadrukkelijk geen informatie te delen met derde partijen, inclusief Facebook, zonder toestemming van de gebruiker. Ze geven aan dat de gebruikersdata op Calibra niet gebruikt gaat of kan worden door de advertentiemogelijkheden vanuit Facebook Ads.
Er staat een voorbeeld online van het privacybeleid van Calibra (lees deze hier) maar nog niet hoe dit exact aan de gebruikers getoond wordt; met andere woorden; dien je als gebruiker straks eerst vijf bladen voorwaardes door te lezen of hoe gebruiksvriendelijk gaat dit worden? De toekomst zal het uitwijzen ?.
5. Hoe gaat Calibra eruit zien?
Calibra wordt geïntegreerd in WhatsApp, Facebook Messenger en er komt een standalone app. Hier kun je alvast zien hoe Calibra eruit komt te zien;

So. Meer weten over Social Media en Fintech trends?
Hoe de Libra en Calibra, jouw nieuwe social wallet, zich gaan ontwikkelen zal de toekomst uitwijzen. Ondanks het imago van Facebook op het gebied van privacy is de kans groot dat dit superveel gebruikers gaat opleveren. Simpelweg door de combinatie van het hoge bereik van de Social Channels en de laagdrempeligheid van Calibra; waarom zou je naar een nieuwe betaalapp gaan als je toch al op Instagram, Messenger, WhatsApp zit en je die ene koffie wilt betalen? Natuurlijk, de privacy discussie zal oplopen zodra Calibra live is maar voor die tijd zitten er nog steeds 11,9 miljoen Nederlanders op WhatsApp, 4,9 miljoen Nederlanders op Instagram en 10,1 miljoen Nederlanders op Facebook.
Wil je bijblijven op het gebied van Digitale Trends? So-MC biedt diverse workshops, cursussen en programma’s aan op het gebied van Online Trends.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
mrt 15, 2019 | Algemeen, Apps, Do it yourself, Facebook, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Jezelf verwijderen als beheerder van een Facebook pagina?
Hier volgt een supersnelle handleiding hoe jij snel ‘admin’ af bent op een zakelijke Facebook pagina. Stel je wilt geen beheerder, admin, analist of redacteur meer zijn van een bepaalde Facebook pagina. Met welke reden dan ook, dan laat ik je hier razendsnel zien hoe jij dit zelf kunt regelen.
Deze werkwijze bevat trouwens ook de rollen van de andere beheerders. Ben je dus beheerder en wil je een mede beheerder andere rechten toekennen, kan dat hier ook. Deze how-to is geschreven vanuit smartphone.
Lees hier hoe je via de Facebook Pages app jij jezelf snel verwijdert. Open eerst de Facebook Pages app vanuit jouw smartphone.
Stap 1. Ga naar instellingen
Mocht je meerdere Facebook pagina’s beheren, kies dan eerst de juiste pagina. Klik daarna op ‘Instellingen’.

—

—
Stap 2. Ga naar Pagina Rollen bewerken
Er opent een nieuw menu. Ga naar ‘Paginarollen bewerken’, klik hierop.

Stap 3. Klik op je eigen naam en dan op het potloodje
In dit (nieuwe) scherm zie je alle pagina beheerders en hun rechten. Kies op de admins waarvan je:
- rechten wilt wijzigen
- rechten wilt verwijderen
- jezelf verwijderen als beheerder van een Facebook pagina

Stap 4. Voer je wachtwoord in
Dit is je eigen wachtwoord van jouw Facebook account. Vul dit om door te gaan. Facebook doet dit bewust in verband met veiligheid en privacy.

Stap 5. Ga naar Verwijderen
Kies ‘verwijderen’ om jouw acties te bevestigen.

So! Goed gedaan!
Let op! Soms hapert Facebook tijdens dit proces. Probeer het later dan even opnieuw. Als het gelukt is krijg je meteen een melding vanuit Facebook dat jij geen beheerder meer bent van de betreffende pagina.
So! Contact
So! Meer weten over Social Media marketing? Neem gerust vrijblijvend contact op.

Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
feb 24, 2019 | Algemeen, Do it yourself, Facebook, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Meer volgers krijgen op je Facebook page
Een veelgestelde vraag; “hoe kun je je Facebook pagina laten groeien?” Er zijn diverse manieren die naar het digitale Rome leiden. Denk hierbij vooral aan praktische zaken zoals onderstaande punten. Uiteraard kun je dit ook toepassen voor je andere Social Media accounts.
- E-mailhandtekening: je Facebook button in je e-mailhandtekening zetten
- Website: Facebook logo met doorlink naar je zakelijke Facebook pagina zetten
- Offline communicatie: Facebook logo’s in je offline communicatie zetten (flyers, brochures, visitekaartjes e.d.)
- Adverteren: je kunt via Facebook Adverteren een campagne opzetten om je aantal likes gericht te verhogen.
Maar daarnaast is er nog een mooie optie die Facebook een paar maanden geleden geïntroduceerd heeft. Dit is een werkwijze die niets kost, behalve wat tijd én grote kans op succes heeft. Lees hier verder!
Supertip om meer volgers te krijgen op je Facebook page ✅
Stap 1. Ga naar je zakelijke Facebook Pagina
Ga naar je zakelijke Facebook pagina, het liefst via de Facebook Paginabeheer app. Met de Facebook Paginabeheer app kun je snel meerdere zakelijke Facebook pagina’s beheren. Bijkomend voordeel is dat je enkel in het ‘zakelijke’ gedeelte zit en je dus minder snel afgeleid kan worden (mits je daar gevoelig voor bent uiteraard ?).
Download hier de Facebook Paginabeheer app voor op jouw smartphone:


Stap 2. Log in
Log in op jouw zakelijke Facebook pagina.
Stap 3. Ga naar je meest recente bericht
Klik op de volgers die jouw (zakelijke) bericht leuk hebben gevonden. Nu komt er een ‘pop-up’. In deze pop-up staat een rij met mensen die jouw bericht leuk hebben gevonden. Je ziet hierin meteen of deze persoon (of bedrijf) jouw pagina al leuk vindt of niet. Zo niet, kun je deze meteen uitnodigen.
Dit is een vriendelijkere manier omdat deze persoon al interactie heeft gehad met jouw bedrijf en dus ‘minder koud’ is dan iemand die je out of the blue uitnodigt om een zakelijke Facebook pagina leuk te vinden (bijvoorbeeld vanuit je privé Facebook). De kans op conversie is dus veel hoger omdat deze persoon al zelf actie heeft ondernomen iets van jouw bedrijf leuk te vinden.
Uiteraard kun je elk bericht nalopen om te zien of daar nog potentiële volgers bijzitten.

Tip! Doe dit wel op gevoel. Niet iedereen is ervan gediend om uitgenodigd te worden.
Wil je dus jouw zakelijke Facebook pagina laten groeien; meer volgers en interactie krijgen? Wees actief en nodig mensen die al interactie gehad hebben met jouw bedrijf/organisatie, uit!
So! Meer leren over Social Media Marketing?
Bekijk hier de diensten, workshops van So-MC, the Social Media Company.

Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
feb 11, 2019 | Algemeen, Apps, Digitale Generatie, Ecommerce, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Mindset, Nieuwsflits, Skills, Snapchat, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Van DAU naar mDAU; monetizable Daily Active Users
Op het moment dat Instagram de 500 miljoen ‘DAU’ (daily active users) aantikt met haar inmiddels welbekende Stories, heeft Twitter een nieuwe metric gelanceerd voor de online marketeers en economen onder ons: de mDAU. Oftewel; de monetizable Daily Active Users. Dat zijn het aantal gebruikers wat mogelijk een advertentie te zien kan krijgen. Ondanks alle berichten in de media over afnemend aantal gebruikers heeft Twitter wel voor het eerst winst gemaakt. Een goede $360 miljoen. Oké ter vergelijking; het 15-jarige kindje van Mark Zuckerberg (Facebook) heeft in 2018 een winst geboekt van $6.88 miljard, desalniettemin moet je elke euro waarderen.
Snapchat; verlies in dollars, winst in data?
Social Media bedrijven staan bekend om hun lange termijn visies (indien mogelijk in dit snelle landschap), zo ook Snapchat. Snapchat doet het op strategisch marketinggebied onwijs slim; ze is de enige die maar liefst 70% van de doelgroep tussen de 13 en 34-jarige bereikt (in Amarika). Al heeft Snap, het bedrijf achter Snapchat, een verlies ‘gedraaid’ van $50 miljoen in 2018, ze zetten nu gemiddeld $2 dollar om per gebruiker. Aan Amerikaanse gebruikers verdienen ze meer dan aan Europese (een Snapchat gebruiker in Europa zet gemiddeld $1 om).
Maar let’s face it; veel bedrijven zitten te springen om de data en dus inzichten die Snapchat heeft. Waar menig bedrijf ‘de digital natives’ aan zich probeert te binden, kan Snapchat gaan sturen op basis van hun eigen data (kwestie van tijd voordat ook Snap winst gaan maken??).
Hoe doet het inmiddels vijftienjarige Facebook het?
Ondanks alle berichtgevingen over Facebooks gebruikers en N=1 conclusies (“maar mijn buurjongen is ook gestopt op Facebook”) blijkt uit Facebooks eigen cijfers er toch nog een groei van 9% in haar DAU te zitten. De dagelijkse actieve gebruikers kwamen in 2018 uit op een slordige 1.52 miljard (wereldwijd).
Facebooks ‘net income’ in 2018 bedroeg $6.88 miljard en loopt ook nog steeds in een lijn naar boven (grootste groei zit in de ouderen op Facebook de ‘silver surfers’):

Find more statistics at Statista
93% van de advertentie inkomsten van Facebook komt uit mobiel
Een 4% stijging zat in Facebooks mobiele advertentie inkomsten. Waar deze in 2017 goed waren voor 89%, was dit in 2018 maar liefst 93%. Mocht je dus als marketeer nog steeds fanatiek de ‘good old’ rechterzij-kant desktop advertenties gebruiken, laat het me even weten, ik help je graag verder (So contact) ?.
Samenvattend
Als we dan een poging doen om een overzicht te creëren komen we hierop uit:
Social Media |
DAU |
Omzet p/u |
Winst/verlies |
Bijzonder |
Facebook |
1.52 miljard (2018) |
|
$6.68 mrd |
|
Instagram |
500 mln (2018) |
|
$6.84 mln |
|
Instagram Stories |
500 mln (2019) |
|
|
|
Snapchat |
186 mln (2019) |
$2 (USA $3,36) |
-$50 mln |
|
Snapchat EU |
60 mln (2019) |
$1 |
|
|
Twitter |
126 mln (2018)* |
|
$360 mln |
DAU dalend, *mDAU stijgend |
*monetizable daily active users ; Twitter heeft een grote schoonmaak en ruimt alle hack/spam accounts op (gaat dus sturen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit)| (let op, sommige Social Netwerken delen cijfers van 2019, anderen van Q4 2018 dus dit is geen 100% betrouwbaar onderzoek!)
So. What is in it for the marketeer? #ROAS
De battle of social advertising gaat alleen maar groter worden de komende tijd. Zowel alle Social Media platformen hebben anno 2019 hun advertentie mogelijkheden redelijk op orde; de één in de praktijk net wat meer dan de ander maar ze bieden nog altijd volop interessante data voor de marketeers onder ons die trado media simpelweg niet kan bieden. De ROAS ‘return on ad spent’ zal voor marketeers de komende tijd nog belangrijker worden. Zo heb je meteen een duidelijk metric in handen wat elke (social media) advertentie nu eigenlijk écht oplevert.
Advies?
Ben jij marketeer, communicatiespecialist, ondernemer, manager of directeur en wil je de boot niet missen? Ga eens serieus aan de slag met je social & online strategie. Uiteraard. Uiteraard kan ik je hiermee helpen want waar veel mensen nog dachten dat Facebook ‘een bubbel’ zou zijn, gaat het nu al 15 jaar mee en is het inmiddels het grootste mediabedrijf ter wereld. (En hoe val jij nog op tussen al die miljoenen advertenties en business pages?)… kortom… bel, app, pb me gerust als je vragen hebt, ik help je graag verder!
Groet, Maria

Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!