feb 11, 2019 | Algemeen, Apps, Digitale Generatie, Ecommerce, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Mindset, Nieuwsflits, Skills, Snapchat, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Van DAU naar mDAU; monetizable Daily Active Users
Op het moment dat Instagram de 500 miljoen ‘DAU’ (daily active users) aantikt met haar inmiddels welbekende Stories, heeft Twitter een nieuwe metric gelanceerd voor de online marketeers en economen onder ons: de mDAU. Oftewel; de monetizable Daily Active Users. Dat zijn het aantal gebruikers wat mogelijk een advertentie te zien kan krijgen. Ondanks alle berichten in de media over afnemend aantal gebruikers heeft Twitter wel voor het eerst winst gemaakt. Een goede $360 miljoen. Oké ter vergelijking; het 15-jarige kindje van Mark Zuckerberg (Facebook) heeft in 2018 een winst geboekt van $6.88 miljard, desalniettemin moet je elke euro waarderen.
Snapchat; verlies in dollars, winst in data?
Social Media bedrijven staan bekend om hun lange termijn visies (indien mogelijk in dit snelle landschap), zo ook Snapchat. Snapchat doet het op strategisch marketinggebied onwijs slim; ze is de enige die maar liefst 70% van de doelgroep tussen de 13 en 34-jarige bereikt (in Amarika). Al heeft Snap, het bedrijf achter Snapchat, een verlies ‘gedraaid’ van $50 miljoen in 2018, ze zetten nu gemiddeld $2 dollar om per gebruiker. Aan Amerikaanse gebruikers verdienen ze meer dan aan Europese (een Snapchat gebruiker in Europa zet gemiddeld $1 om).
Maar let’s face it; veel bedrijven zitten te springen om de data en dus inzichten die Snapchat heeft. Waar menig bedrijf ‘de digital natives’ aan zich probeert te binden, kan Snapchat gaan sturen op basis van hun eigen data (kwestie van tijd voordat ook Snap winst gaan maken??).
Hoe doet het inmiddels vijftienjarige Facebook het?
Ondanks alle berichtgevingen over Facebooks gebruikers en N=1 conclusies (“maar mijn buurjongen is ook gestopt op Facebook”) blijkt uit Facebooks eigen cijfers er toch nog een groei van 9% in haar DAU te zitten. De dagelijkse actieve gebruikers kwamen in 2018 uit op een slordige 1.52 miljard (wereldwijd).
Facebooks ‘net income’ in 2018 bedroeg $6.88 miljard en loopt ook nog steeds in een lijn naar boven (grootste groei zit in de ouderen op Facebook de ‘silver surfers’):

Find more statistics at Statista
93% van de advertentie inkomsten van Facebook komt uit mobiel
Een 4% stijging zat in Facebooks mobiele advertentie inkomsten. Waar deze in 2017 goed waren voor 89%, was dit in 2018 maar liefst 93%. Mocht je dus als marketeer nog steeds fanatiek de ‘good old’ rechterzij-kant desktop advertenties gebruiken, laat het me even weten, ik help je graag verder (So contact) ?.
Samenvattend
Als we dan een poging doen om een overzicht te creëren komen we hierop uit:
Social Media |
DAU |
Omzet p/u |
Winst/verlies |
Bijzonder |
Facebook |
1.52 miljard (2018) |
|
$6.68 mrd |
|
Instagram |
500 mln (2018) |
|
$6.84 mln |
|
Instagram Stories |
500 mln (2019) |
|
|
|
Snapchat |
186 mln (2019) |
$2 (USA $3,36) |
-$50 mln |
|
Snapchat EU |
60 mln (2019) |
$1 |
|
|
Twitter |
126 mln (2018)* |
|
$360 mln |
DAU dalend, *mDAU stijgend |
*monetizable daily active users ; Twitter heeft een grote schoonmaak en ruimt alle hack/spam accounts op (gaat dus sturen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit)| (let op, sommige Social Netwerken delen cijfers van 2019, anderen van Q4 2018 dus dit is geen 100% betrouwbaar onderzoek!)
So. What is in it for the marketeer? #ROAS
De battle of social advertising gaat alleen maar groter worden de komende tijd. Zowel alle Social Media platformen hebben anno 2019 hun advertentie mogelijkheden redelijk op orde; de één in de praktijk net wat meer dan de ander maar ze bieden nog altijd volop interessante data voor de marketeers onder ons die trado media simpelweg niet kan bieden. De ROAS ‘return on ad spent’ zal voor marketeers de komende tijd nog belangrijker worden. Zo heb je meteen een duidelijk metric in handen wat elke (social media) advertentie nu eigenlijk écht oplevert.
Advies?
Ben jij marketeer, communicatiespecialist, ondernemer, manager of directeur en wil je de boot niet missen? Ga eens serieus aan de slag met je social & online strategie. Uiteraard. Uiteraard kan ik je hiermee helpen want waar veel mensen nog dachten dat Facebook ‘een bubbel’ zou zijn, gaat het nu al 15 jaar mee en is het inmiddels het grootste mediabedrijf ter wereld. (En hoe val jij nog op tussen al die miljoenen advertenties en business pages?)… kortom… bel, app, pb me gerust als je vragen hebt, ik help je graag verder!
Groet, Maria

Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jan 14, 2019 | Algemeen, Digitale Generatie, Do it yourself, Ecommerce, Facebook, Facebook Messenger, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends
Facebook Trends rapport 2019 is uit!
Facebook brengt regelmatig interessante rapporten uit over trends onder diverse doelgroepen. Aangezien Facebook veel data heeft tot haar beschikking, en deze data ook deelt met marketeers, kunnen wij ons voordeel hiervan opdoen. So-MC heeft een paar interessante, leuke trends voor jou uit het rapport op een rijtje gezet dus lees snel verder en doe er je voordeel mee!
Wat kun je met deze trends?
Trends zijn belangrijke veranderingen in de ‘macro’ omgeving waar jij als marketeer, ondernemer of communicatiespecialist, op in kunt spelen. Weet je nu al dat een trend, een verandering, jouw doelgroep gaat raken en-/of beïnvloeden? Denk alvast na hoe ook jij hier zakelijk op kunt inhaken. (Bijv. door het aanbieden van een nieuwe dienst, je communicatie/marketing hierop aan te passen e.d.).
Wil jij weten wat de komende tijd de trends zijn op het gebied van:
- Beauty & Fashion
- Commerce
- Entertainment
- Food & Drinks
- Mind & Body
- Science & Technology
- Travel & Leisure
In de grafieken ernaast zie je meteen onder welke doelgroep deze trend populair is;
- leeftijdscategorie
- geslacht
En ook hoe snel deze trend groeit. Zo kun je zelf inschatten of jij hier met jouw bedrijf, organisatie op kunt anticiperen (of juist niet, die keuze is natuurlijk helemaal aan jou!).
Welke trends zijn populair? Facebook Trends rapport voor 2019
In de categorie ‘Commerce’ | Social Shopping
Hoe kan het ook anders. Uit Facebooks Trend Rapport 2019 blijkt dat 93% van de geanalyseerde dames graag meedoet aan Social Shopping. Vooral in de leeftijdscategorie 18-34 is Social Shopping populair. (Denk hierbij aan o.a. ‘Shoppable‘ items op Social Media).

In de categorie ‘Productiviteit’ | Wu Wei
Deze trend, genaamd Wu Wei, is helemaal van deze tijd. Simpel gezegd; werken wanneer je je goed en energiek voelt! Of te wel ‘go with the flow’. En ook rusten wanneer je lichaam aangeeft dat je rust nodig hebt. It’s all about the balance, baby!

In de categorie ‘Technology’ | Livestreams
Dat livestreams steeds populairder worden is niet echt een verassing. Wat grappig doch superserieuze business is, is de volgende trend:
Viewers can even pay to cheer on favorite streamers, a feature released in 2018
De populaire app Twitch is hier trendsetter in.


So. Heel het rapport lezen?
Download het rapport hier. Wil je meer leren over Social Media, Facebook Marketing? Bekijk hier de Facebook Marketing Video Tutorial voor beginners of neem contact op voor de mogelijkheden.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jan 1, 2019 | Algemeen, Digitale Generatie, Do it yourself, Ecommerce, Emoji marketing, Facebook, Facebook Messenger, Google Plus, Instagram, LinkedIn, Mindset, Nieuwsflits, Pinterest, PIXZ, Self, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Storymarketing, Success, Tech, Twitter
Nieuw jaar, nieuwe kansen! Volg de opleiding Social Media Manager en investeer in je toekomst!
Social Media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en bedrijven zijn continu op zoek naar beste mensen!
De opleiding Social Media Manager is anders dan normaal of wat je op school leert. Waarom? Lees hier meer!
? PRAKTIJK; deze opleiding is gebaseerd op hoe het in de praktijk is en dus meteen toe te passen
?ACTUALITEIT; wat nu in een boek gedrukt staat is volgende maand weer al oud nieuws, bij deze opleiding leer je de nieuwste, meest actuele, kennis!
? GEEN DIPLOMA NODIG; je hoeft om deel te nemen GEEN diploma te hebben, de wil om te leren is belangrijker dan je educatieve achtergrond
?SUPERGOED TE COMBINEREN; de opleiding duurt zes weken. Je hebt zes colleges van een dagdeel. Daarnaast kun je studeren in de tijd die jij wilt!
?SOFT SKILLS; hoe verkoop je jouw plannen in een organisatie, hoe ga je om met weerstand? Ook deze Soft Skills komen aan de orde
?PLAN; je levert voor je organisatie een concreet Social Media plan op waar je zo mee aan de slag kunt!
So! Enthousiast?
Lees hier meer of neem contact op.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
dec 23, 2018 | Algemeen, Facebook, Facebook Messenger, Nieuwsflits, Social Media Nieuws
Aantal Type Facebook Advertenties
Facebook heeft haar advertentievormen enorm uitgebreid afgelopen jaren. So-MC zet de meest gebruikte Advertentievormen op Facebook even op een rijtje voor je!
Een paar jaar geleden, toen So-MC nog de trotse eigenaar was van het domeinnaam www.AdverterenFacebook.Com?*, waren er een paar keuzes om te adverteren op Facebook;
- adverteren op Facebook met als doel het genereren van clicks naar je eigen site
- adverteren op Facebook met als doel het krijgen van zichtbaarheid
- adverteren om meer likes te genereren voor je eigen Facebook business page.
Laten we maar met de deur in huis vallen; dit aantal is nogal gegroeid. Facebook heeft haar mogelijkheden om te adverteren op haar platform enorm uitgebreid en als je voor het eerst op Facebook Business Manager kijkt, kun je door de hippe termen jouw gewenste doel maar net vinden. Als je al weet waar je moet zoeken…
Naast het ‘boost post’ waarmee je snel meer interactie kunt krijgen op je bericht, zijn er nog diverse mogelijkheden. Het overzicht hieronder zoomt in op de vormen die je NU veel ziet bij Facebook Adverteren.
Hier worden populaire Advertentievormen op Facebook één voor één toegelicht, lees snel verder!

1. Facebook Adverteren in de Newsfeed
De advertenties in je Newsfeed via je mobiel, zijn de afgelopen jaren flink toegenomen. Je zit lekker door je posts heen te scrollen en om de (circa) 3, 4, 5 posts van je vrienden, komt er een gesponsord bericht. Als pagina beheerder kun je gericht jouw doelgroep bereiken (als je goed target uiteraard) met zo een bericht. Je merkt aan de hand van je resultaten of de gesponsorde posts zijn aangeslagen.
2. Facebook Adverteren in de Stories
Sinds Facebook Stories heeft gelanceerd, hebben ze uiteraard ook de mogelijkheid om hierin te adverteren. In je stories scrollt een gebruiker niet van boven naar beneden maar juist van links naar rechts. Tussen de ‘organische’ stories (stories van mensen uit je Facebook vrienden-kring) staan nu ook gesponsorde stories.
3. Facebook Adverteren via Carrousel Ads
De Carrousel Advertenties bestaan uit minmaal 2 en maximaal 10 foto’s of video’s die je kunt laten sliden in één advertentie. Stel je wilt een setje kleren laten zien, dan kun je dit leuk doen om voor de Carrousel Ads te kiezen (denk aan één foto per item; een foto van de jas, de trui, de broek, de schoenen en de accessoires). Je kunt elk item naar een aparte url sturen; dat is natuurlijk super in het geval dat je een webshop hebt en per item een andere link wilt meegeven!
4. Facebook Adverteren in Messenger
Sinds het gebruik van Messeging apps enorm is toegenomen, en dus ook het gebruik van Facebook Messenger, zie je hierin ook advertenties. Je kunt als bedrijf, organisatie, merk dus ook tussen de privéberichten van jouw (potentiële) klanten terecht komen.
5. Facebook Adverteren via de Newsfeed op desktop
De advertentievormen waar het mee begon! De advertenties in de newsfeed van je fan, (toekomstige) klant via desktop tonen. Deze advertentievorm is ietwat aan het uitsterven simpelweg door het feit dat steeds meer mensen Facebook vanuit hun smartphone bezoeken (ca. 80 – 90% van de bezoekers komen via mobiel, maar let op, dit kan verschillen per doelgroep) en doordat er in de tussentijd veel meer opties zijn bijgekomen voor Facebook adverteren.
6. Facebook Adverteren via de Rechterkolom op de desktop
Ook dit is een gouwe ouwe! Aan de rechterkant van je desktop zie je de meest recente Stories, daaronder de verjaardagen en dan advertenties. Vaak relatief klein weergegeven.
7. Facebook Adverteren via het Audience Netwerk
Het Audience Netwerk van Facebook bestaat uit sites (apps) van derde partijen. Met andere woorden; als je hier op gaat adverteren wordt jouw advertentie getoond aan mensen die op sites (apps) zitten die gelinkt zijn binnen dit netwerk. Je advertentie wordt dus NIET op Facebook zelf getoond als je enkel voor deze optie gaat. Dit kan interessant zijn als je meer awareness nodig hebt voor je product of dienst en veel mensen tegelijk wilt bereiken, ook buiten Facebook om.
8. Facebook Adverteren via Facebook Marketplace
Deze is relatief nieuw aangezien Facebook Marketplace nog maar twee jaar bestaat. Stel dat je weet dat jouw doelgroep op zoek gaat naar tuinspullen via de marktplaats van Facebook, kun je hier ook tussen komen te staan met jouw product of dienst!
Wanneer gebruik je welke advertentie?
Dat is afhankelijk van onder andere welk doel je hebt. Denk hierbij aan de volgende doelen:
- het verhogen van engagement op je bericht
- het verhogen van engagement op je event
- het genereren van clicks naar je site
- het genereren van leads naar je site
- het stimuleren van sales op je webshop
- het verhogen van naamsbekendheid
- het stimuleren van direct contact middels privé berichten
Je kunt dus zelf diverse formats met diverse doelen combineren. Zo laat Facebook zien dat ze online adverteren echt naar een niveau hoger brengen maar het niet altijd voor iedereen even duidelijk maken. Tip; denk echt eerst na wat je wilt bereiken, kies daarna je doelstelling en dan pas je advertentieformat.
So!
Wil je meer weten over Facebook Advertising? Neem vrijblijvend contact op of bekijk de workshops.
*) Deze is ca. 5 jaar na dato verplicht ingeleverd bij Mark Zuckerberg….

Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
dec 10, 2018 | Algemeen, Facebook, Facebook Messenger, Nieuwsflits, Social Media Nieuws
Hoe weet ik waar Facebook mijn advertentie plaatst?
Facebook is zo ontzettend hard gegroeid in al haar opties om te adverteren voor bedrijven dat je (bijna) door de digitale bomen het bos niet meer ziet. De Facebook Business Manager is behoorlijk aangepast en er komen bijna dagelijks nieuwe features in. Wat, als je het een beetje volgt, ontzettend gaaf kan zijn en veel kansen biedt. Zit je er wat minder in is het wellicht een doolhof en snap je de logica misschien nog niet achter elke stap.
Lang verhaal kort; stel je wilt gaan adverteren op Facebook maar wilt eigenlijk wel weten WAAR Facebook jouw advertentie laat zien.
Niet in de zin van ‘Waar’ in welke locaties maar ‘Waar’ in het doolhof dat Facebook, Facebook Messenger, Facebook Newsfeed, Facebook Stories, Facebook Desktop en Facebook Marketplace heet.
Daar gaan we eens even antwoord op geven! So! Komt ‘ie!
Waar kan ik zelf beheren waar Facebook mijn advertenties weergeeft?
Als je in Business Manager (Advertentie Beheer) aan het werk bent zie je in de stap Plaatsingen (onder Budget en Planning) standaard het volgende aangevinkt:
‘Automatische Plaatsingen (aanbevolen)’

Facebook gaat dan automatisch de beste plaatsen binnen haar advertentienetwerk (denk hierbij aan jouw advertentie in de Newsfeed van je potentiële klanten, in de stories, Messenger, op Facebook Marketplace etc) voor jouw advertentie zoeken. Hiermee geef je Facebook eigenlijk soort van vrijbrief om jouw advertentie te plaatsen waar zij denken dat het de beste resultaten oplevert. Uiteraard kan dit een goede keuze zijn.
Wil je echter meer controle over WAAR je jouw Facebook advertentie WEL en waar NIET wilt tonen? Wil je jouw advertentie bijvoorbeeld enkel in alle mobiele advertentievormen laten weergeven? Dat kan! Lees hier verder!

Stap 1. Vink Plaatsingen bewerken aan
Zojuist zag je dat Facebook standaard ‘Automatische plaatsingen’ aan heeft staan. Zelf zet je nu ‘Plaatsingen Bewerken’ aan. Je ziet dan meteen de volgende optie staan:

Hier kun je kiezen of om zowel jouw doelgroep te bereiken via:
- Mobiele advertenties op Facebook en of Instagram
- Desktop advertenties op Facebook en of Instagram
- Mobiele en advertenties op desktop op Facebook en of Instagram
(Voor de analisten onder ons; je ziet hier al dat je veel keuzes hebt en dit is nog maar het begin).
Stap 2. Kies de advertentievormen naar wens
Het mooie van Facebook en Instagram adverteren is dat je veel, gelukkig, zelf in de hand hebt. Je kunt dus in deze stap exact zelf aanvinken waar je WEL wilt dat jouw advertentie zich toont en dus ook waar NIET. Let wel op dat niet alle combinaties altijd mogelijk zijn met elk doel. Zo kun je bijvoorbeeld niet adverteren in Facebook Messenger met een gesponsord bericht en met als doel het genereren van merkbekendheid.
So samenvattend; in deze stap kun je dus aangeven of je:
- op Facebook wilt adverteren
- op Instagram
- of op beiden
En kies je je gewenste type advertentievorm en platform:
- adverteren in de Newsfeed
- in-stream video’s advertenties
- adverteren in Facebooks Marketplace
- adverteren in de Stories van zowel Facebook als Instagram
- jouw bericht in Messenger tonen als gesponsord bericht

So! Adverteren op Facebook en Instagram?
Neem contact op met So-MC of word meteen Social Media Manager.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jan 7, 2018 | Algemeen, Apps, Facebook, Facebook Messenger, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Whats App
Social Media Landschap stagneert
Het Social Media landschap verandert én stagneert tegelijkertijd. Wetende dat de grote Social Media channels; Instagram, Snapchat, Facebook en LinkedIN bij diverse doelgroepen nog aan terrein winnen doch worden nieuwe spelers eigenlijk geen kans gegund. Het is simpelweg vol, druk en de gebruiker blijft trouw aan deze inmiddels immens grote mediagiganten.
Doch is er een langzame maar grote en belangrijke verschuiving plaats in het gebruik van de Social Media kanalen; ‘men’ gaat steeds vaker communiceren via Messaging apps zoals Facebook Messenger, het van China afkomstige WeChat en uiteraard ook het pareltje van Mark Zuckerberg; WhatsApp. De discussie of een Messenger App ook een Social Media kanaal is, blijft bestaan maar dat is nu even niet aan de orde ;-).
De groei van Messaging apps
BI Intelligence heeft het gebruik van de vier grote Messenger apps bij elkaar opgetelt (Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat en Viber) en vergeleken met het aantal gebruikers van de vier grote Social Media kanalen (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn). De groei zit duidelijk in het gebruik van Messaging apps. Dat is niet echt verrassend aangezien Messaging apps een ander imago hebben, meerdere doeleinden hebben en hiermee dus ook (theoretisch) meer mensen en doelgroepen kunnen bereiken, wat ze ook doen.

Bron: BI Intelligence
Marketing middels Messaging apps
Nu de digitale hamvraag; wat zijn de consequenties van de groei van Messaging apps voor de marketing van jouw bedrijf? Afhankelijk van diverse factoren (branche, type bezoekers, doelen en doelstellingen, gewenst imago e.d.) is het goed om als directeur, marketeer, ondernemer op de hoogte te zijn van de kansen die Messaging Marketing biedt (denk aan Stories, cross posting van Stories, Chatbots, A.I.). De groei wordt steeds groter en de mogelijkheden op het gebied van promotie, klantenservice en retentie zijn groot en zullen alleen maar toenemen.
Volg een Messaging Apps training bij So-MC, the Social Media Company!
So-MC, the Social Media Company, organiseert in-house trainingen op diverse niveaus op het gebied van Social Media en Messaging Apps. Uiteraard wordt er gekeken naar het doel van het bedrijf en worden alle trainingen op maat gemaakt. Interesse? Neem vrijblijvend contact op.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!