• So! Blog 🖊
  • So! Video 🎞
  • So! E-Books 📓
    • E-book Social Media Manager
    • E-book Social Media Made Easy
    • E-Book Webcare & Template
  • Nieuwsbrief 📲
Social Media Company
  • Home
  • Diensten
    • Strategie
    • Campagnes
    • Adverteren
    • Workshops
  • Programma’s
    • Social Media Manager
    • Social Media Ondernemer
    • Social Media Cursus
  • Contact
    • Referenties
    • Nieuwsbrief
  • Over So-MC
Selecteer een pagina

Hoe werkt adverteren op TikTok?

apr 14, 2020

Hoe werkt adverteren op TikTok_ (2)

Hoe werkt adverteren op TikTok?

Adverteren op één van de snelst groeiende online Social Media Apps; TikTok. TikTok kent inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland en is daarnaast ontzettend populair in Aziatische landen en de Verenigde staten. Digital Natives groeien op met deze manier van communiceren en zijn ook de grootste gebruikersgroep van deze app.

Dit geeft ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven die op een nieuwe, innovatieve manier willen adverteren. In dit artikel ‘Hoe werkt adverteren op TikTok?’ gaan we in op de mogelijkheden, kansen en type advertentieformats. Tevens lees je hoe ver we zijn in Nederland op het gebied van adverteren op TikTok.

Inhoudsopgave

  • Hoe werkt adverteren op TikTok?
  • Wat zijn de mogelijkheden van adverteren op TikTok?
    • 1. In Feed Video Ads 
    • 2. Brand Takeover
    • 3. TikTok Branded Effects
    • 4. HashTags Challenges op TikTok
    • 5. Business Account op TikTok
    • 6. Overige advertentie formats op TikTok
  • Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van TikTok paid media? 
  • Heeft TikTok haar eigen advertentieplatform?
  • Welke statistieken biedt TikTok aan op haar advertentieplatform?
  • Wanneer is Adverteren op TikTok beschikbaar in Nederland?
  • Download hier de TikTok Media kit
  • So! Samenvattend
  • So! Meer weten?

Wat zijn de mogelijkheden van adverteren op TikTok?

TikTok biedt diverse advertentievormen aan. Het worden er best al veel, hieronder laat ik de meest populaire en meest unieke video marketing formats van TikTok zien.

1. In Feed Video Ads 

De ‘In Feed Video’ ads is een advertentieformat waarbij de video ad in de newsfeed van de TikTok gebruikers komt. Deze advertentievorm kan met geluid en is voornamelijk geschikt voor het genereren van de volledige aandacht van de gebruiker (denk aan brandingsdoeleinden).

In Feed Video Ads TikTok

2. Brand Takeover

Middels een ‘Brand Takeover’ kun je de aandacht van de gebruiker ‘claimen’. De Brand Takeover gaat een stap verder dan de In-feed ads aangezien ze de hele app gebruiken om een volledige merkbeleving te geven. Een Brand Takover op TikTok duurt drie seconden als je dit via een foto doet, een video Take over duurt 3-5 secondes. Zie ook de link voor de video.

Brand Takeover TikTok Adverteren

 

3. TikTok Branded Effects

Middels een ‘Branded effect’ kun je jouw eigen ‘filter/effect’ creëren zodat gebruikers creatief met jouw merk omgaan. Snapchat doet dit ook en TikTok biedt dit ook aan. Voordeel is dat het erg interactief is en gebruikers dus zelf beslissen hoe ze met deze filter omgaan. (Daarnaast is het een vorm van ‘pull’ marketing; gebruikers kiezen zelf of ze jouw filter gebruiken dus dat is een groot voordeel t.o.v. ‘push’ marketing). Zie hier ook een demo.

TikTok Branded Effects advertentie

4. HashTags Challenges op TikTok

Deze advertentievorm is echt heel creatief en interactief. Via TikTok maken miljoenen mensen dagelijks content geïnspireerd met de Hashtag Challenges. TikTok biedt bedrijven nu aan om hierin te participeren; doel? Het gat tussen ‘TikTok creator’ (gebruiker) en het merk kleiner maken.

De voordelen van een HashTag Challenge op TikTok zijn:

  • Influencers; TikTok zet haar netwerk van influencers in om deze HashTag challenge te promoten
  • #FYP; de Hashtag Challenge komt op de ‘For You Page’ op de TikTok app
  • Uniek & innovatief; op anders Social Media platforms kun je niet zo diep gaan met user generated content als bij Hashtags Challenges op TikTok
  • Beleving; een gebruiker op TikTok creëert zelf de content; hierdoor is de kans op een positieve merkbeleving hoger dan als het opgedragen wordt door een merk
  • Metrcis; uiteraard kan alles gemeten worden.

Volgens TikTok werken de HashTag challenges ontzettend goed en participeert 50% van de gebruikers hieraan. De engagement rate zou maar liefst 8,5 % zijn. Bekijk hier de video van TikTok.

Hashtag Challenge Adverteren op TikTok

5. Business Account op TikTok

Wil je een geverifieerd business account op TikTok? Dat kan! TikTok biedt net als o.a. Twitter, Instagram geverifieerde accounts aan zodat volgers kunnen zien dat jij/jouw pagina de officiële pagina is. (Wel zo betrouwbaar als je een groot bedrijf hebt of veel fan accounts). De geverifieerde accounts herken je aan het ‘blauwe vinkje’ voor de gebruikersnaam in een TikTok biografie.

Via het advertentieplatform van TikTok kun je een verzoek aanvragen tot een officieel business account.

TikTok business account

6. Overige advertentie formats op TikTok

Daarnaast heeft TikTok ook nog de volgende advertentieformats:

  • In-Feed Diversion Video Ad
  • In-Feed Cards

In-Feed Cards TikTok ads

  • Topview (video advertentie van max. 60 secondes wanneer een gebruiker de app opent)
  • One Day Max

One Day Max TikTok Adverteren

 

Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van TikTok paid media? 

TikTok heeft advertentiemogelijkheden met de meest bekende betaalmogelijkheden zoals we dat ook kennen van andere Social Media Channels. Denk hierbij aan onder andere:

  • CPM; cost per mille
  • CPC: cost per click

Heeft TikTok haar eigen advertentieplatform?

Ja, net als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest kun je ook op TikTok direct zelf adverteren (momenteel nog op aanvraag in Nederland). Middels het online advertentieplatform van TikTok kun je als adverteerder zelf video marketing campagnes vormgeven, beheren en bijsturen. De metrics waarop je kunt meten en filteren zijn:

  • Kosten
  • Impressies
  • CPC/CPA/CPM (afhankelijk van de campagne doelstellingen)
  • Conversies (afhankelijk van de campagne doelstellingen)

De doelgroepen die je kiest, kun je zelf creëren via het platform of je kunt gebruik maken van re-targetting (denk aan mensen die jouw site pas bezocht hebben).

Je kunt je advertentieresultaten filteren per campagne of per advertentie, in een bepaalde tijdsrange.

Online advertentieplatform TikTok

Online advertentieplatform TikTok

Welke statistieken biedt TikTok aan op haar advertentieplatform?

Als je adverteert op TikTok krijg je in een eigen online omgeving de meest belangrijke insights (statistieken). Denk hierbij aan:

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Geslacht
  • Interesses

Insights TikTok Adverteren

Wanneer is Adverteren op TikTok beschikbaar in Nederland?

Op dit moment zijn de advertentiemogelijkheden via TikTok met name beschikbaar in Aziatische landen, Australië, de Verenigde Staten en sommige Europese landen (Spanje, Italië). Tevens verschilt dit per advertentie format. Wanneer deze beschikbaar zijn in Nederland is nu nog onbekend.

Download hier de TikTok Media kit

Wil jij meer inzien van de advertentiemogelijkheden op TikTok? Download hier de Media Kit Lite TikTok Adverteren.

So! Samenvattend

TikTok is razendpopulair en biedt daarom veel kansen voor bedrijven om met hun doelgroep in contact te komen. De muzikale app biedt nu al een groot aantal advertentieformats aan, van ‘push’ marketing (branded take overs) tot pull (Hashtag challenges). Uiteraard is het afhankelijk van jouw zakelijke wensen en doelen welke type advertentieformat(s) bij jou passen en in welke fase. TikTok is zeker innovatief en vooruitstrevend op het gebied van niet alleen haar eigen apps, maar ook op het gebied van adverteren. Je kunt gericht jouw doelgroep bereiken en hier op toffe manieren mee interacteren (wat weer supergoed is voor de merkbeleving).

Via het eigen online advertentieplatform van TikTok kunnen adverteerders zelf campagnes opzetten, vormgeven en bijsturen. Dit is (nu nog niet) beschikbaar in Nederland maar is een kwestie van tijd voordat wij dit ook kunnen gaan gebruiken. Wil je meer weten over TikTok marketing…? Blijf ons dan zeker volgen.

So! Meer weten?

Wil jij TikTok toepassen in jouw marketingstrategie? Lees dan ook mijn andere gratis artikel ‘TikTok voor bedrijven‘ of neem contact op met So-MC voor de mogelijkheden. Meld je aan voor de So! Nieuwsbrief dan blijf je meteen op de hoogte van het meest recente Social Media Nieuws, Trends & Tutorials.

Maria Cappon | So-MC

 

Social Media Company
Maria Cappon

Eigenaar So-MC, passie voor digitale marketing & concepten.

468
    Copyright So-MC B.V. 2011 -2023
    Laat ons weten welke cookies we mogen plaatsen. Bij verder gebruik van de website worden alle cookies automatisch geplaatst. Je kunt je voorkeuren altijd wijzigen.
    Do not sell my personal information.
    Cookie settingsACCEPTEER
    Manage consent

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Download de brochure Social Media Manager Cursus

    Workshop Mailchimp

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Canva

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Story Marketing

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Instagram Marketing

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop LinkedIn Marketing

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Content Marketing

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Social Media Adverteren

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Digitale Strategie

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Workshop Social Media Marketing

    • Hidden
    • DD slash MM slash JJJJ
    • Met het verzenden van dit formulier gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.