Hoe organiseer je Social Media voor jouw bedrijf? Lees hier drie nuttige tips!

1> Verdeel de taken 

Dit is vooral van toepassing als je met meerdere mensen Social Media accounts beheert. Geef duidelijk aan wie welke taak heeft. Hierbij kun je denken aan de volgende taken;

1. Social Media strategie

Mocht je in een grotere organisatie werken, is het wijs om hier iemand op te zetten die de social media strategie en koers kan uitzetten (hoe willen we ons profileren op lange én korte termijn, welke doelen hebben wij, welke content past hierbij, hoe ziet de contentkalender eruit, op welke channels gaan wij content publiceren, welke trends spelen er?)

2. Visuele content creatie

Visuele communicatieUit onderzoek blijkt dat 84% van de communicatie online tegenwoordig visueel is. Het creëren van de juiste visuals zoals; foto’s, video’s, gifs, Stories (WhatsApp, Instagram, Facebook, Snapchat) of livestreaming, is dus mega belangrijk voor jouw social media presence!

3. Content creatie

Het creëren en publiceren van pakkende posts incl. visuals én het publiceren op de juiste channels, is een taak apart. Dit lijkt simpel maar als je de zakelijke berichtgeving niet aanpast naargelang het kanaal, kun je de plank behoorlijk misslaan. Lees ook ‘straattaal op Instagram‘.

4. Webcare/webdare

Het reageren op vragen van volgers/fans en het pro actief ingaan op vragen omtrent jouw merk/bedrijf, ook wel ‘webcare’ genoemd is onmisbaar als jij een vaste community wilt opbouwen. Social Media draait om mensen en het tijdig reageren op klant/fan-vragen is daar een cruciaal onderdeel van. Heb je een grote fanbase opgebouwd is de kans groot dat je meer tijd kwijt bent aan het reageren op comments; plan hier tijd voor in.

Natuurlijk kunnen ook diverse taken door één persoon gedaan worden, dit is vaak afhankelijk van de grootte van het Social Media team (en vaak ook de begroting 😊). Maar advies is; analyseer de taken die gedaan dienen te worden en verdeel deze naar gelang de skills/ambities van de personen, én plan tijd in per taak!

2> Gebruik gratis Social Media Tools

Hoe organiseer je social media voor jouw bedrijf?Er zijn legio mogelijkheden op het gebied van Social Media software; van software die duizenden euro’s per jaar kost tot en met gratis software. Vaak bevat de channel zelf (Facebook, Twitter) ook al gratis mogelijkheden om jouw social media slimmer te organiseren. We zetten even drie gratis Social Media tools voor je op een rijtje:

  • Facebook Business; via je Facebook Zakelijke pagina kun je zelf je post inplannen. Zo kun je al content creëren en deze inplannen om efficiënter te werken
  • Tweetdeck; de gratis tool van Twitter om snel je Tweets te kunnen inplannen én je webcare/-dare te managen
  • LaterGramme: via deze app kun je jouw zakelijke Instagram posts inplannen

So! Maak hier gebruik van!

 

 

3> Maak gebruik van Social Media Advertising

Hoe organiseer je Social Media voor jouw bedrijf?

So! Tip! Denk aan de balans tussen owned, earned en paid media voor jouw bedrijf op Social Media.

Als jij jouw zakelijke Social Media serieus neemt, weet je inmiddels wellicht wel dat het steeds moeilijker wordt om organische jouw doelgroep te (blijven) bereiken. (Uitzonderingen nagelaten uiteraard :)). Advies van So-MC; the Social Media Company; houd een budget apart om te adverteren; heb je een post die écht de aandacht verdient? Zoals een uitverkoop, vacature, of andere interessante melding voor jouw doelgroep? Boost deze extra middels Social Media Advertising. Als je vooraf een budget apart houdt, kom je achteraf niet voor verassingen te staan!

So!

Meer weten over het effectief organiseren van jouw Zakelijke Social Media activiteiten? Neem contact op voor meer informatie en wat So-MC voor jouw bedrijf kan betekenen.

 

 

Protected by CleanTalk Anti-Spam