Hoe maak je een Social Media Strategie Plan?

Wil jij van scratch af aan een Social Media strategie plan maken? Hands-on en meteen een koppeling maken naar de uitvoering, organisatie en de praktijk? Of wil je jouw Social Media Marketing doelen weer eens helder krijgen voor de komende tijd? Lees hier verder!

 

Waaruit bestaat een Social Media Strategie?

Laten we voorop stellen dat er meerdere wegen naar Instagram en conversie leiden. Er zijn diverse strategieën, op diverse ‘niveau’s. Zo kun je denken aan een strategie op ‘hoger niveau’; wie wil je zijn in welke markt, maar ook op ‘channel niveau’; dus hoe ga jij bijvoorbeeld jouw doelen voor LinkedIn bereiken? Strategie staat voor kiezen en je geeft antwoord op de vraag ‘HOE’ je je doelen gaat bereiken. Dat gezegd hebbende, kan een Social Media (strategie) plan bestaan uit de volgende zes onderdelen die elkaar continue opvolgen. Visueel ziet dat er zo uit;

Onderdelen Social Media Strategie Plan

1. Analyses

Of je nu een communicatie, marketing en-/of social media plan maakt, je begint eigenlijk altijd met een analyse. Waar staat je bedrijf, organisatie (of afdeling) nu? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Maak je analyses kwantificeerbaar en stuur vanuit betrouwbare bronnen. Scan en analyseer de markt, de social media kanalen, de content en je conversie.

 

2. Visie

Zodra je exact weet waar je staat, kun je verder met je visie. Wat is je lange termijn missie, de ‘WHY’ van jouw bedrijf, afdeling; waarom doe je wat je doet en hoe wil je dat op lange termijn vormgeven? Wat drijft jullie en waarin ben je uniek? Je kunt je visie ook visueel maken, dat maakt het in de (interne én externe) communicatie ontzettend waardevol en helder. Creëer een visionboard in Pinterest en deel jouw visie op een unieke manier die letterlijk tot verbeelding spreekt. Ook al wil je een Social Media Plan opzetten voor je afdeling, dan kan een visionboard waarde toevoegen; dit hoeft dus niet perse voor een hele organisatie te zijn.

 

3. Doelen

Nu je weet waar je op lange(re) termijn wilt staan, wie je wilt zijn, ga je je doelen formuleren. Maak je doelstellingen altijd Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Voor jezelf maar wellicht ook voor collega’s. Een doel is altijd op meerdere manieren in te vullen, mits je haar heel specifiek maakt. Je doelstellingen kunnen gaan over de conversie, maar ook op het gebied van community building (groeien op basis van volgers op een bepaald Social Media kanaal), zichtbaarheid maar ook meer strategisch/tactisch zoals het benaderen van nieuwe doelgroepen. (Wat goed is, beslis jij uiteraard zelf!)

 

4. Strategie

Nu je weet waar je concreet naar toe kunt gaan werken, ga je nadenken HOE je daar gaat komen. Wil je bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen bereiken? Dan is het wellicht tijd om ook andere (social media) kanalen te gaan gebruiken. Wil je meer omzet? Wellicht kun je je contentstrategie hierop gaan aanpassen. Wil je meer online zichtbaarheid? Dan kun je eens kijken naar een strategie die hierbij past; kies je bijvoorbeeld voor owned en-/of paid media of ga wil je naamsbekendheid laten groeien door in te zetten op ‘earned media’? Kortom, allemaal vragen om over na te denken en vanaf je visie, doelen te gaan kiezen.

Tips! 
  • Download hier het gratis E-Book ‘Social Media Made Easy’ voor de Channel, Content & Communicatie guide
  • Kijk ook eens op deze site voor geschikte Social Media (Strategie) modellen

 

5. Uitvoering

Nu je weet, wie je hoe wilt bereiken, waarom en via welk kanaal, is het tijd om de uitvoering in beeld te brengen. Eerst ga je de uitvoeringsfase beschrijven, alvorens deze ook daadwerkelijk in gang te zetten. Denk hierbij concreet aan; hoe organiseer je content? Wie gaat welke taak wanneer op zich nemen? Hoe gaan we meten, welke social media activiteiten komen er voor op de (content-)kalender? Welke tools zetten we wanneer in? Wat wordt het budget en de tijdsinvestering?

Zodra je dit gedeelte in kaart gebracht hebt (en wellicht intern dit gepresenteerd hebt, afhankelijk voor welk type organisatie je het plan opzet), kun je starten.

6. Evaluatie

Eenmaal gestart is het belangrijk om te blijven meten; je voortgang én aandachtspunten. Het mooie van digitale marketing en communicatie is dat we (bijna) alles kunnen meten. Meet je conversiepunten (ook non-profit, overheidsorganisaties kunnen conversiegericht sturen en te werk gaan), je aantal bezoekers, volgers, engagement en afhankelijk van of je bijvoorbeeld Social Media Advertising inzet, je effectiviteit van je advertenties.

Kies de metrics die een afgeleide zijn van je eerder genoemde doelstellingen (stap 3), zodat alles met elkaar in verbinding staat en blijft staan. Middels een Dashboard kun je tevens, al dan niet automatisch, je statistieken en resultaten bijhouden.

 

Maak hier jouw eigen Social Media Strategie plan

Wil jij jouw eigen Social Media Strategie plan direct maken? Bekijk de tutorial hieronder, abonneer je op het So-MC kanaal en ga naar Gratis Social Media Plan.nl. Op deze site, onderdeel van So-MC, maak je in een handomdraai je eigen plan die naar je toe wordt verzonden via jouw e-mail.

Wil je dit later nog eens herhalen? Wees welkom; je kunt de generator zo vaak gebruiken als je maar wilt.

 

 

 

So! 

Een Social Media Strategie kan houvast geven in de richting die jij op wilt met de organisatie, bedrijf of afdeling. Je kiest bewust voor het inzetten van bepaalde kanalen, het benaderen, binden van bepaalde type volgers en gaat content creëren die hierbij hoort. Je focust je op de gestelde doelstellingen. Er zijn oneindig veel manieren om jouw doelen te halen, deze werkwijze en routing kan inzicht en houvast geven aan de manier hoe jij dit kunt vormgeven op het gebied van Social Media.

Deze video en website is een verkorte versie van de Social Media Manager Cursus. Heb je interesse om meer te weten, te leren? Neem eens een kijkje op deze site of neem contact op voor de mogelijkheden, we helpen je graag op weg.