mei 25, 2021 | Algemeen, Apps, Content marketing, Do it yourself, Facebook, Instagram, Nieuwsflits, Skills, Social Media nieuws, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Storymarketing
Stories inplannen met Facebook Business Suite
Vanaf heden zie je hoogstwaarschijnlijk geen ‘Publicatietools’ meer in jouw zakelijke Facebook omgeving. Middels de Publicatietools kwam je uit bij o.a. de Studio voor Makers. Facebook en Instagram werkten al een tijdje met de ‘Facebook Business Suite’ en hebben sinds deze week ook de toegang tot publicatietools opgeheven zodat je nu wel via de Business Suite jouw zakelijke pagina’s dient te beheren (mits je dat wilt uiteraard). In de Facebook Business Suite heb je toegang tot handige functionaliteiten om zowel je Facebook als Instagram pagina’s te beheren, je statistieken in te zien, te adverteren en content gericht te publiceren (inclusief vacatures, event e.d.). Lees hier meer over Business Suite en specifiek hoe je via desktop Stories kunt inplannen.
Stap 1
Ga naar jouw zakelijke Facebook pagina. Hier zie je aan de linkerkant ‘Business Suite’ staan, klik daarop.

Stap 2
Je komt nu in een andere omgeving; de vernieuwde desktop omgeving van Business Suite. Als je jouw zakelijke Facebook en Instagram pagina gekoppeld hebt, zie je dit aan de icoontjes centraal bovenaan.
Wil je een story inplannen via desktop? Klik dan op ‘verhaal maken’.

Stap 3
Zodra je Instagram Business pagina en jouw zakelijke Facebook pagina gekoppeld hebt, zie je hier twee icoontjes. Je kunt hier meteen selecteren of je de betreffende story;
- wilt inplannen voor enkel Facebook Stories
- wilt inplannen voor enkel Instagram Stories
- wilt inplannen voor zowel Instagram als Facebook Stories.
Let op dat je ook een story vanuit Business suite direct kunt publiceren; je hoeft deze dus niet in te plannen.
Zodra je besloten hebt via welke social media channels jij jouw Stories wilt delen, kies je ‘Media uploaden’.

Stap 4
In deze stap van het proces kun je jouw story bewerken. Je kunt;
- de story bijsnijden
- tekst toevoegen incl. het kiezen van een tekstkleur en een paar geselecteerde fonts
- stickers toevoegen.
De uitgebreide sticker-mediatheek die we kennen vanuit Instagram is (vooralsnog) niet beschikbaar via Business Suite. Wel de stickers die je ook al terugzag bij Facebook Stories.
Bewerk jouw story naar wens.

Stap 5
Kies of je de story wilt publiceren (nu) of wilt inplannen. Zodra je deze wilt inplannen kies dan ‘Verhaal plannen’.

Stap 6
Er komt nu een pop-up met een kalender. Kies de datum en het exacte tijdstip van publicatie. Kies ‘Opslaan’. En Tadaa, jouw story is ingepland.

Stories op maat maken
Wil je liever vooraf het design van jouw stories op maat maken met een super gebruiksvriendelijk programma? Gebruik dan bijvoorbeeld Canva. Met Canva kun je stories, maar ook Social Media posts, presentaties, flyers en logo’s maken (en nog véél meer) zonder dat je design skills of dure software nodig hebt. Met Canva kun je dus ook mooie stories maken die je vervolgens via Facebook Business Suite kunt inplannen, of direct kunt publiceren.
Facebook Business Suite tutorial inzien voor smartphone?
Wil jij meer leren over Business Suite en hoe je dit razendsnel zelf kunt gebruiken met jouw eigen smartphone? Slim! Bekijk hier de hele tutorial en abonneer je op het So-MC YouTube kanaal;
So! Meer weten over Social Media Management?
Wil je meer leren over Social Media, Content management? Neem eens vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
mei 22, 2021 | Algemeen, Apps, Content marketing, Do it yourself, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Skills, Social Media nieuws, Storymarketing
Hoe werkt Facebook Business Suite?
Facebook’s Business Suite is een te gekke manier om jouw zakelijke Facebook en Instagram te beheren; van monitoring, publicatie, inplannen en meer! In deze tutorial en blog leg ik je hier meer over uit.
Wat is Business Suite en wat zijn de voordelen?
Business Suite is een app die je kunt installeren op je smartphone en waarmee je bijna alles van Instagram en Facebook kunt beheren. De voordelen van het gebruiken van deze handige, app voor jouw social media management zijn;
- Facebook & Instagram beheren vanaf één centrale plaats
- Meerdere functies in één en dezelfde app
- Facebook en Instagram koppelen; sneller en gerichter werken
- Up to date; Facebook & Instagram lopen voorop als het gaat om nieuwe features
- (wellicht in de toekomst ook een koppling met WhatsApp Business?)
- Gratis; het is 100% kosteloos.
Het enige nadeel is dat je er geen andere kanalen eraan kunt koppelen zoals LinkedIn, YouTube, Pinterest, Clubhouse en of dergelijke. Desalniettemin werkt Business Suite goed en snel en kun je er zeker je voordeel mee doen. Het is ook een ‘native’ tool (dus eigendom van Facebook) en niet van een derde partij. Het voordeel hiervan vanuit de praktijk is dat je mede daarom ook minder storingen e.d. hebt en Business Suite (eigenlijk vrijwel altijd) goed werkt. (Bij andere tools zie je nog wel eens dat het inplannen niet altijd goed gaat, of toch handmatig dient te gebeuren; dat is hier niet).
Business Suite Tutorial; hoe werkt het?
Bekijk hier de tutorial over de Social Media Management tool van Facebook en Instagram en werk slimmer door het inzetten van de juiste tools op de juiste momenten. Mocht je deze tutorial waarderen, abonneer je dan ook even op het So-MC YouTube kanaal; regelmatig worden er nieuwe video’s gedeeld.
So! Meer weten over Social Media Management?
Neem gerust eens contact op met So-MC voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We helpen je graag op het gebied van Social media- & digitale marketing, communicatie en sales.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
apr 19, 2021 | Algemeen, Apps, Do it yourself, Facebook, Instagram, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Storymarketing
Instagram en Facebook Stories inplannen
Storymarketing is niet meer weg te denken uit het leven van een Social Media Manager. Of het nu via Snapchat, Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn is; stories zie je overal en de populariteit neemt toe. Waar een story initieel bedoeld was om een spontaan ‘kiekjes’ te delen zie je dat ook de professionaliteit in stories toeneemt; het design wordt steeds strakker en bedrijven zetten steeds meer in op Storymarketing. Wil jij razendsnel Instagram en Facebook stories inplannen? Lees hier meer en ervaar het zelf.
Hoe kun je Instagram en Facebook Stories inplannen?
Het was al mogelijk om stories voor Facebook en Instagram in te plannen via tools als o.a. Loomly echter diende je dan dit nog handmatig te publiceren. Nu heeft ook de eigen social management app van Facebook, Facebook Business Suite, deze superhandige functionaliteit gelanceerd! Hoe werkt het?
- Ga naar de Facebook Business Suite app
- Ga naar de Facebook/Instagram pagina waarop jij de story wilt inplannen
- Kies ‘verhaal maken’
- Maak je verhaal
- Kies ‘Delen via’
- Verhaalplaatsingen; vink de kanalen aan die jij wilt (Facebook / Instagram)
- Kies ‘Opties voor plannen’ > druk op het pijltje ” > “
- Kies ‘Plannen voor later’ > vul de gewenste datum en het tijdstip in
- Kies ‘Vorige’
- Kies ‘Plannen’.

Werkt Stories inplannen ook op desktop?
Momenteel biedt Facebook deze functionaliteit aan via de app. Als je naar de desktop variant gaat via “business.facebook.com” (zodra je bent ingelogd in Facebook, zie je hier automatisch jouw zakelijke pagina’s) en je klikt door totdat je uitkomt bij Studio voor Makers, zie je dat je wel direct een story via desktop kunt maken en delen, maar daar (nog) niet kunt inplannen.
Wat kun je met Facebook Business Suite?
Facebook Business Suite is speciaal in het leven geroepen om Facebook en Instagram pagina’s te beheren inclusief;
- Inplannen van posts
- Bewerken van posts
- Stories
- Adverteren
- Facebook/Instagram Shop
- Chatberichten
- Vacatures
- Afspraken
- Statistieken

Studio voor Makers
Er zit veel overlap tussen de Facebook App Business suite en Studio voor Makers zoals in beiden kun je supersnel jouw posts inplannen en bewerken maar ook statistieken inzien. Bekijk hier de tutorial Studio voor Makers om ‘gewone’ Facebook en Instagram berichten in te plannen.
So! Meer weten?
Wil jij direct aan de slag als Social Media Manager; jouw digitale skills naar next level brengen? Ga dan naar Social Media Manager Cursus of neem contact op voor de mogelijkheden; ik help je graag.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jan 30, 2021 | Algemeen, Content marketing, Digital Natives, Digitale Generatie, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Storymarketing
Facebook en Instagram Adverteren Tutorial 2021
Meer leren over Facebook en Instagram Adverteren? Bekijk hier de nieuwste video tutorial! In deze zeer uitgebreide ‘So how to’ tutorial bespreken we tips voor het opzetten van een advertentiecampagne, gaan we stap voor stap een campagne opzetten en zie je statistieken. Of je nu een groot, klein bedrijf hebt, zelfstandig ondernemer, in loondienst, voor een bedrijf werkt of bij een gemeente, provincie; met hoge of lage budgetten; IEDEREEN is welkom. De tutorial is zo opgezet dat je ook met een relatief laag budget al jouw doelgroep kunt bereiken (volg wel de tips en strategie ? en vraag gerust om meer informatie).
Een succesvolle campagne opzetten via Facebook en Instagram
So! Good to know; campagnes draaien met een resultaat van €0,03 per click? Het KAN zeker nog. In de onderstaande video tutorial leg ik je hier meer over uit. Zo kun je mega gericht jouw doelgroep bereiken. Middels Facebook en Instagram Adverteren heb je toegang tot het meest nauwkeurige mediaplatform ter wereld; je kunt gericht jouw doelgroepen bereiken, direct A/B testing en veel leren over de resultaten. Dit kan ook zonder het gebruiken van een eventuele Facebook pixel.
Facebook Adverteren Statistieken
Middels de Facebook Ads Manager kun je ontzettend veel uit je statistieken halen, denk hierbij aan;
- Best scorende Facebook ads; welke advertenties lopen goed?
- Resultaten per campagne, per advertentieset én per advertentie
- Demografische gegevens; wie klikten er door, wie niet? Per advertentie kun je zien wie je bereikt hebt (geslacht, leeftijd)
- Geografische gegevens; op welke locaties waren jouw advertenties populair (en waar niet/minder)?
- Cost per conversie/click/resultaat; exact meten wat de ROAS (Return On Ad Spend) is
- Tijdsframe; wanneer (welke dag, tijdstip) scoorden welke advertenties goed?
Facebook & Instagram Ads statistieken bieden zo ontzettend veel waardevolle data, waar vanuit je nog beter en gerichter je je marketing, communicatie en-/of sales kunt doen.
Bekijk hier de Facebook en Instagram Adverteren Tutorial
Wat is de inhoud van deze So! How to tutorial? ✅ Facebook & Instagram Adverteren 2021
00:48 Voorwaardes tot een succesvolle advertentiecampagne; wat is belangrijk?
07:26 Opzetten van een campagne; de structuur van een campagne
09:27 Live gedeelte; stap voor stap een Facebook campagne maken
32:20 Alle aspecten van een het opzetten van een ‘paid media campagne’ en advertenties
34:20 Statistieken; wat kun je exact meten?
38:29.So! Samenvatting & tips! ✅
Wil jij stap voor stap een Facebook Campagne opzetten via Facebook AdsManager? Abonneer je op het So-MC kanaal en laat je reactie achter onder de video ?
Facebook en Instagram Adverteren cursus nu met korting
Wil je meer leren over adverteren op Facebook en Instagram? Bekijk hier de gehele cursus ‘Facebook & Instagram Adverteren‘ nu met korting! (Vraag gerust eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.)
So! Contact
Heb je nog vragen? Wil je Social Media Manager worden? Of wellicht je eigen Social Media Bureau opzetten? Wil je meer leren over Social Media Strategie, Facebook & Instagram Adverteren en of digitaal ‘ondernemen’? Of heb je een vraag op maat, we horen het graag! Neem contact op of stuur een WhatsApp bericht naar [06 51 555 1010] ?!
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
jan 19, 2021 | Facebook, Facebook Messenger
‘Our Story’ gaat weg op Facebooks zakelijke pagina’s
Facebook zal in februari 2021 de sectie ‘Over ons’ gaan verwijderen. Deze aanvullende informatie die je als paginabeheerder sinds 2017 kon toevoegen aan je zakelijke Facebook pagina zal dan niet meer beschikbaar zijn. Wél biedt Facebook een alternatief.
Facebook heeft, net als alle andere social networks, als doel om de betrokkenheid onder gebruikers te verhogen. Mede daarom introduceert Facebook op frequente basis nieuwe onderdelen. Het onderdeel ‘Over ons’ was te vergelijken met het ‘Over ons’ gedeelte op een website waarbij je meer informatie over het ontstaan, verloop en visie van je bedrijf/organisatie kon delen. Maar niet getreurd… want er zijn alternatieven waarin je nog steeds meer (achtergrond) of additionele informatie over jouw bedrijf en-/of organisatie kunt delen via Facebook.
Facebook ‘Extra informatie’
Als vervanging heeft Facebook haar paginabeheerders deze kolom ‘gegeven’; Extra informatie. Je ziet deze kolom onder ‘Pagina Informatie’ zodra je bent ingelogd. In dit tekstveld kun je je informatie kwijt die je (voorheen) deelde in het gedeelte ‘Over ons’.

Facebook Marketing Tutorial
Wil je meer leren, weten over Facebook voor zakelijk gebruik? Ook anno 2021 heeft Facebook interessante functies voor paginabeheerders, bekijk ze hier allemaal;
So!
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van Social Media Marketing? Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!
dec 30, 2020 | Algemeen, Digital Natives, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Nieuwsflits, Skills, Social Media Nieuws, Social Media Trends, Storymarketing
Facebook en Instagram Adverteren Cursus
Wil jij zelf succesvolle social media campagnes kunnen opzetten voor Facebook en Instagram? So-MC lanceert de online Cursus Facebook & Instagram Adverteren; zet een succesvolle campagne op Facebook en Instagram van A tot en met Z! Je kunt leren in je eigen tijd en tempo en je hebt een jaar lang toegang tot alle content.
Wat kun en weet je na het volgen van deze online cursus?
Na het volgen van de cursus leer je alles over Instagram en Facebook Adverteren. Je kunt en leert;
- In 10 stappen een succesvolle campagne opzetten;
- Snapt de structuur, doelen, planning en kostenbeheer binnen Facebook Business Manager;
- Kunt gerichte doelgroep(en) opzetten incl. custom audiences;
- Leert alles over A/B Testing;
- Adverteren binnen het gehele netwerk van Facebook (incl. Messenger, Stories, Instagram);
- Snapt de bijbehorende statistieken en snapt waarop je kunt sturen;
- Weet hoe je de Facebook Pixel kunt koppelen in jouw website;
- Begrijpt de voorwaarden en ongeschreven regels voor een succesvolle social media campagne.
Uit welke modules bestaat de cursus?
De cursus Facebook en Instagram adverteren bestaat uit de volgende modules:
- Welkom en inleiding
- Voorwaarden tot een succesvolle campagne
- Analyses & tools
- In 10 stappen zelf een Facebook en Instagram advertentie campagne opzetten
- Statistieken; hoe en wat meet je?
- Facebook Pixel integreren in jouw website & tracking
- Samenvatting
Voor wie is de cursus ‘paid media’?
De cursus gericht op ‘social media adverteren’ of te wel ‘paid media’ is voor iedereen die meer wilt leren over het gericht en succesvol adverteren op Facebook en Instagram. Of je nu meer wilt leren vanuit een leidinggevende rol en-/of juist vanuit de praktijk; iedereen is welkom. De cursus is geschreven vanuit de praktijk zodat je direct zelf aan de slag kunt maar er wordt ook aandacht gegeven aan strategie. Zo leer je een campagne opzetten vanuit het juiste fundament.
Hoe is de cursus opgebouwd?
De online cursus bestaat uit zeven gerichte en praktische videomodules. De content kun je kijken in je eigen tijd en tempo. Je hebt een jaar lang toegang tot de inhoud van de cursus via de online leeromgeving van Social Media Manager Cursus.
Wat is de investering?
De cursus heeft een waarde van €695, je kunt deze nu bestellen voor slechts €395, all-in, excl. btw. Je hebt een jaar lang toegang tot alle content, ook eventuele nieuwe content en modules die er gaande jaar bij komen. De kosten kun je zakelijk aftrekken van de belasting als studiekosten.
Begin direct!
Wil jij direct beginnen? Ga naar de online leeromgeving van So-MC en begin direct. Wil je liever eerst contact voor advies op maat? Neem dan contact op voor een gratis intake.
Eigenaar So-MC | The AI Company. Gedreven door AI, digitale marketing en innovatieve concepten. Word AI Member en blijf altijd op de hoogte van de nieuwste AI-ontwikkelingen!