5 skills van een Social Media Manager

Social Media Manager is een (relatief) nieuw beroep in vele organisaties. Vaak wordt Social Media ‘er nog bij gedaan’ door een secretaresse, communicatie medewerker of voormalig DTP-er. Maar gelukkig komt bij vele bedrijven en non-profit organisaties, langzaamaan het besef dat Social Media een professioneel vak is en dat daar ook een ‘echt’ HRM profiel bij hoort. Welke skills horen nu bij een Social Media Manager? Wij benoemen vijf relevante kenmerken/skills die bij een moderne Social Media Manager horen.

1.Visueel inzicht/talent

Uit onderzoek blijkt dat social media berichten met foto’s op Facebook een engagement ratio hebben van maar liefst 120% ten opzichte van berichten zonder foto’s. Op Twitter schijnt de doorclickratio 18% te zijn ten opzichte van content zonder visuele content. Visuele content is ‘here to stay’. Teksten worden steeds minder online (uitzonderingen nagelaten; afhankelijk van het platform, type bedrijf) gelezen, foto’s en video’s worden des te meer geconsumeerd. Een talent of in ieder geval, gevoel voor beeld, is een must voor een Social Media Manager. Dit hoeft in de praktijk niet te zeggen dat een Social Media Manager zelf visuele content hoeft te creëren; het begeleiden, goed briefen van een designer en aanvoelen van de juiste images kan ook genoeg zijn.

2. Empathie

Inlevingsvermogen is een pre voor een Social Media Manager; snel en empatisch kunnen reageren op klantberichten, comments is een belangrijk onderdeel én treft ook (in-)direct het imago van een organisatie. Empatisch vermogen gaat ook verder in de fase van content creatie; welke doelgroepen willen welke content zien? En ook op organisatorisch niveau; hoe manage ik de stakeholders?

3. Ervaring met Social Media adverteren

Door het steeds dalende organische bereik op diverse Social Media kanalen, is het adverteren op Social Media onmisbaar geworden om je zakelijke doelstellingen te behalen. Het opzetten van een ‘social media campagne’ is niet moeilijk; het goed opzetten, het beheren, sturen op rendement en resultaat, is echter een vak apart en gaat 100 maal verder dan ‘vroeger’ het optuigen van een advertentie voor een krant. Praktijkervaring met Social Media adverteren is daarom een belangrijke asset voor een Social Media Manager.

4. Online Marketing kennis

Het inzetten van Social Media staat nooit als los geheel; het blijft altijd een onderdeel van de gehele marketingstrategie. Social Media in combinatie met SEO, SEA, Contentmanagement is dus een pre. Waarop willen we (als gehele organisatie) gevonden worden? Wat is onze online profilering? Wat zijn de doelen, doelstellingen, doelgroepen; hoe gaan we die halen? Kortom een totaalinzicht in de marketing is gewenst.

5. Analytisch inzicht

Social Stats. Onmisbaar in een goede social media marketingstrategie. En daarom ‘moet’ een Social Media Manager feeling hebben met welke metrics er zijn, wat ze betekenen, de onderlinge relaties maar bovenal; op welke gaan we sturen? Elk platform heeft haar eigen metrics; welke zijn relevant voor de organisatie en welke niet?

So! Let’s get started!

Meer weten over het implementeren van een resultaatgerichte Social Media afdeling in jouw organisatie? Neem contact op met So-MC.

 

 

Protected by CleanTalk Anti-Spam