Millennials; een uitdaging voor bedrijven om te bereiken

Wat zijn millennials?’ is een veelgestelde vraag. Uiteraard zijn er diverse definities van maar op hoofdlijnen komt het dicht bij elkaar. Millennials zijn een groot deel van onze populatie en voor vele bedrijven een ‘uitdaging’ om te bereiken.

Dit komt o.a. doordat marketing & communicate anno 2019 gefragmenteerder is dan ooit en consumenten in hun beleving steeds minder tijd hebben. Daarnaast leven wij in een informatiemaatschappij waarbij wij in overvloed leven en vele keuzes hebben. Kijk alleen maar op Facebook hoeveel informatie wij consumeren. (en dan te bedenken dat Facebook slechts 20% laat zien van alle informatie uit jouw tijdlijn).

De groep millennials vormen een belangrijk onderdeel van onze economie. Daarom proberen vele bedrijven te achterhalen wat hen beweegt op het gebied van onder andere:

  • levensstijl & levenswijze
  • demografische gegevens
  • geografische gegevens
  • sociale gegevens
  • loyaliteit
  • interesses
  • bestedingsgedrag
  • koopgedrag
  • communicatie > hoe kunnen wij hen bereiken, inspireren en laten converteren?

Wie zijn millennials?

Millennials zijn geboren tussen 1977/1980 en 2000 (ja, ik ben er dus ook één van, vandaar dat ik dit stuk ook mede uit ervaring kan en mag typen 😊). Vaak willen millennials ‘van betekenis‘ zijn. Dit kan in het werkveld zijn, maar ook op sociaal niveau. Op de cv’s van millennials zie je vaker termen terug met maatschappelijke doeleinden en in het belang van ‘duurzaamheid’ ten opzichte van de voorgaande generaties.

Millennials zijn opgegroeid met het internet en hebben vaak een vertrouwd gevoel met technische ontwikkelingen. Hierdoor is het een belangrijke groep voor bedrijven waarbij technische ontwikkelen een prominente rol speelt.

Netflix generatie

Millennials weten de ins-& outs van internet en sociale media. Zij zijn de doelgroep (en tevens bedenkers) voor o.a. Netflix, Spotify en Uber. Vertrouwen in nieuwe initiatieven met een product/dienst op maat, kenmerkt deze groep. Millennials zijn gewend aan onder andere;

  • zelf te bepalen wanneer zij welke content (of product/dienst) consumeren
  • via welk kanaal zij dat doen
  • wanneer zij dat doen
  • hoe lang zij dat doen

Personaliseren van content is dan ook (bijna) een must om hen goed te bereiken. Traditionele marketing kan werken voor deze groep maar zij blijven in ’the lead’ als het gaat om informatie consumptie.

Millennials zijn veel te vinden op social media netwerken als Instagram  en LinkedIN. (Maar let op! Scheer niet alle Millennials over een kam, net zoals ‘Senioren’, ga ook hier voorzichtig en doelgericht te werk in je marketing!)

Wat is het verschil tussen millennials en generatie Y?

Eigenlijk geen. Het is een verschil in benaming. En nogmaals, de ene definitie hanteert een andere naam, geboorte jaren, ‘associatie’ maar op hoofdlijnen  bedoelen ‘wij’, dezelfde doelgroep.

Millennials marketing  

Belangrijk is om te weten dat millennials geen homogene groep zijn om te benaderen, zoals we dat in marketingtermen formuleren. Ook de millennials dienen gesegmenteerd te worden, naargelang de doelen van een bedrijf/campagne, om resultaat te behalen. Middels professionele inzet van social media & online marketing en advertising kunnen wij hen (bijna) één op één targetten. Hier ligt een grote kans voor bedrijven die het in de praktijk moeilijk vinden om deze doelgroep aan hun merk te binden.

Meer weten over Millennials marketing ?

Neem contact op met mij als Millennial😊 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Groet, Maria | So-MC

In 4 uur per maand je social media beheren.

Protected by CleanTalk Anti-Spam