Hoe stel je doelen in Google Analytics? 

Het meten en sturen op de juiste metrics is cruciaal voor jouw online marketing. Zeker als je je doelen wilt halen. Via Google Analytics, gratis statistieken programma voor elke website, kun je snel doelen instellen. Handig! Zo kun je gaan sturen op online conversiepunten. In dit artikel wordt in vijf stappen uitgelegd hoe ook jij jouw doelen in Google Analytics kunt instellen.

Voorbeeld doelen 

Voordat je je doelen gaat instellen is het belangrijk om te weten welke doelen je gaat meten. Je kunt uiteraard ook meerdere doelen tegelijk instellen. Een paar voorbeelden van doelen zijn:

  • Het aantal online aankopen
  • Het aantal online ingevulde contactformulieren
  • Aantal bezoekers die zich aanmelden op een nieuwsbrief
  • Aantal website bezoekers
  • Duur op website
  • Aantal website bezoekers per een bepaald kanaal
  • Aantal terugkerende website bezoekers

Lees hier hoe je je doelen kunt instellen:

  1. Ga naar het beheersknopje in de linkeronderkant (tandwieltje)

Google Analytics beheren

2. Ga naar Doelen

Hoe stel je doelen in Google Analytics

3. Kies ‘Nieuw doel’ 

Hoe stel je doelen in Google Analytics

4. Kies je doel en maak deze concreet. Deze stap bestaat uit 3 gedeeltes:

  1. Doelconfiguratie; kies hier een bestaand doel of een ‘aangepast doel’. Een doel is een actie die op jouw site gebeurd, bijvoorbeeld het aanmaken van een account, een registratie, een aankoop, het doorverwijzen, content downloaden etc.
  2. Doelbeschrijving; hier kies je de naam, bijvoorbeeld ‘Aanmelding’ en selecteer je het type doel. Je kunt kiezen uit:
    • Bestemming
    • Duur
    • Pagina’s/per scherm
    • Gebeurtenis
  3. Doeldetails; kies hier de bestemming, dus bijvoorbeeld de url van de registratie, bedank pagina (let op! de doeldetails worden automatisch gekozen naargelang het type doel). In deze fase kun je ook een bedrag aan de actie toevoegen (handig!). Zo kun je meteen inzichtelijk krijgen hoe belangrijk de website is in het conversie proces.

Hoe stel je doelen in Google Analytics

5. Kies opslaan en ga aan de slag! 

So! Bekijk hier meer over Google Analytics 

Wil je meer leren over het beheren van Google Analytics voor jouw online marketing? Bekijk hier de gehele tutorial van So-MC of neem contact op voor de mogelijkheden.