Van content consumer tot koper; werken met de Content Matrix & Customer Journey

Als bedrijf is het belangrijk om te begrijpen hoe potentiƫle klanten zich bewegen door de customer journey. De customer journey is de reis die klanten maken vanaf het moment dat ze zich bewust worden van je product of dienst, tot aan het moment van aankoop en zelfs daarna. In elke fase van de customer journey hebben potentiƫle klanten verschillende informatiebehoeften. Het is daarom belangrijk om als bedrijf te zorgen voor de juiste content, op het juiste moment, om potentiƫle klanten te overtuigen om tot aankoop over te gaan.

Een handig hulpmiddel om de juiste content te ontwikkelen voor elke fase van de customer journey is de content matrix. De content matrix is een tool die de verschillende fases van de customer journey combineert met de verschillende soorten content die in elke fase effectief zijn. Zo kun je als bedrijf zorgen voor een goede aansluiting op de behoeften van potentiƫle klanten in elke fase van de customer journey.

 

De vier fases van de customer journey

Laten we eerst even stilstaan bij de vier fases van de customer journey:

  1. Bewustzijn: de potentiƫle klant is zich bewust van jouw product of dienst, maar heeft nog geen beslissing genomen.
  2. Overweging: de potentiƫle klant is zich bewust van meerdere opties, waaronder jouw product of dienst, en overweegt deze.
  3. Besluitvorming: de potentiƫle klant heeft zijn keuze gemaakt en staat op het punt om tot aankoop over te gaan.
  4. Loyaliteit: de klant heeft het product of de dienst gekocht en is tevreden. Het is nu aan het bedrijf om de klant te behouden.

 

De verschillende soorten content in relatie tot de customer journeyĀ 

In de content matrix worden de fases van de customer journey gecombineerd met de verschillende soorten content die in elke fase effectief zijn. Dit zijn de volgende:

  1. Bewustzijn: in deze fase is de potentiĆ«le klant zich bewust van jouw product of dienst, maar heeft hij nog geen beslissing genomen. Effectieve content in deze fase zijn blogposts, video’s, sociale media advertenties en infographics. PotentiĆ«le klanten zijn vaak op zoek naar inspiratie en willen meer te weten komen over het product of de dienst.
  2. Overweging: in deze fase is de potentiĆ«le klant zich bewust van meerdere opties en overweegt hij deze. Effectieve content in deze fase zijn reviews, vergelijkende artikelen en video’s, en demo’s van het product of de dienst. PotentiĆ«le klanten willen weten wat de voor- en nadelen zijn van elke optie.
  3. Besluitvorming: in deze fase heeft de potentiĆ«le klant zijn keuze gemaakt en staat hij op het punt om tot aankoop over te gaan. Effectieve content in deze fase zijn aanbevelingen, call-to-action’s en beoordelingen vergelijkingen tussen verschillende producten of diensten. PotentiĆ«le klanten willen weten wat anderen van het product of de dienst vinden en willen overtuigd worden om tot aankoop over te gaan.
  4. Loyaliteit: in deze fase heeft de klant het product of de dienst gekocht en is hij tevreden. Effectieve content in deze fase zijn artikelen en video’s met tips en tricks om het meeste uit het product of de dienst te halen. Het is belangrijk om klanten te blijven betrekken en te laten zien dat het bedrijf waarde hecht aan hun tevredenheid.

Het gebruik van de content matrix kan het verschil maken tussen een potentiƫle klant die afhaakt en een klant die overgaat tot aankoop en loyaal blijft aan het bedrijf. Door de juiste content op het juiste moment aan te bieden, kan het bedrijf de potentiƫle klant begeleiden in het beslissingsproces en uiteindelijk tot aankoop overhalen.

Als bedrijf is het dus belangrijk om te begrijpen hoe potentiƫle klanten zich bewegen door de customer journey en welke content het meest effectief is in elke fase. De content matrix is een handig hulpmiddel om de juiste content te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat het bedrijf potentiƫle klanten op het juiste moment de juiste informatie biedt.

 

So! Meer weten over Content Marketing?

Wil je meer leren over hoe je effectieve content marketingstrategieĆ«n kunt ontwikkelen en de customer journey kunt optimaliseren met behulp van de content matrix? Dan is onze Content Marketing Cursus wellicht iets voor jou. Heb je een andere vraag? Neem gerust vrijblijvend contact op of bekijk onze video’s over Content Marketing op het YouTube kanaal.

 

Protected by CleanTalk Anti-Spam